Slapen mét mijn werkgevers, off-road met de truck & mijn eerste echte lynx!

Die vrijdag waarop ik wakker werd gemaakt in de hotelkamer van mijn werkgevers (Andy en Margi) was ik nog een beetje slaperig en begon ik spontaan in het Nederlands te praten tegen hen. Na een paar seconde realiseerde ik mij dat dit natuurlijk in het Engels moest, want anders zouden ze mij nooit begrijpen. Ik gaf ze een hand en stelde mijzelf voor. Heel gek was het om je werkgevers voor het allereerst te zien op de vroege morgen in hun eigen hotelkamer… Andy vertelde me dat we over een half uur zouden vertrekken en dat we dus nog even tijd hadden om te ontbijten. Met Margi had ik direct een click, omdat ik de afgelopen maanden ook veel mailcontact met haar heb gehad. Hierdoor hadden we het idee dat we elkaar al veel langer kenden.

Tijdens het ontbijt hebben we het gehad over het (ontstaan van het) bedrijf en mijn collega’s en ik vertelde wat over mijzelf en hoe gaaf ik het wel niet vind om voor hen te gaan werken. Na het ontbijt pakten we onze koffers in en eenmaal buiten werd onze auto voorgereden; de dikste Mercedes die ik ooit heb gezien. De rit naar de ferry duurde 40 minuten en toen we daar aankwamen moesten we nog 30 minuten wachten tot ‘ie arriveerde. De ferry gaat hier namelijk elke twee uur naar de Sunshine Coast, Langdale (waar ik nu woon).

Andy parkeerde de auto op de boot en toen liepen we naar het dek. Ik kon mijn ogen niet geloven. Wat een geweldig uitzicht! We waren omringd met bergen met besneeuwde toppen, heel veel bos en overal water; alsof ik in het paradijs was beland! De hele rit heb ik naar de mooie natuur om mij heen gekeken, want zoals je het hier hebt, zo hebben we het echt niet in Nederland. Eenmaal aangekomen in Langdale, lieten ze mij het eerste huis in Gibsons zien. Hier wonen vijf jongens (collega’s van mij). Drie waren er niet thuis, want die waren het hele weekend aan het kamperen en hiken. Wauw, dát wil ik ook! De andere twee jongens, Sheilo en Alex (Zwitsers en Canadees) waren er wel. Twee superaardige jongens en ze vertelde mij over hun ervaringen tot nu toe, ook zij zijn namelijk pas nét begonnen.

Na het bezoek aan het huis in Gibsons reden we naar Sechelt. Hier staat namelijk het huis waar ik de eerste paar dagen in zou gaan slapen. Hier wonen drie andere jongens en twee daarvan waren óók aan het hiken. De jongen die thuis was achtergebleven was, zat in de tattooshop. Van Andy en Margi kreeg ik een tour door het enorme huis en wat mij opviel was dat de jongens eigenlijk alleen een bed en een kast in hun kamer hadden. Margi legde mij toen uit dat de jongens eigenlijk altijd buiten zijn en dat ze dus niet meer nodig hebben dan dit. Ik zette mijn koffer en backpack in mijn tijdelijke kamer en daarna reden we naar de tattooshop waar Dominic (een Duitse jongen) te vinden was. Na even gekletst te hebben met hem liet Margi mij de rest van het dorp zien en vervolgens werd ik weer thuis afgezet en kreeg ik te horen dat ik maandag zou gaan beginnen aan mijn eerste klussen.

Het was een heel apart gevoel om ‘ineens’ in Canada te zitten, niemand te kennen en te denken aan het feit dat jullie in Nederland allemaal sliepen terwijl het bij mij klaarlichte dag was. Ik was écht uit mijn comfort zone getrokken, voelde me een beetje leeg en wist daardoor niet zo goed wat ik moest gaan doen. Ik besloot toen om naar de supermarkt te lopen voor wat afleiding en stuurde toen ook een berichtje naar Dominic met de vraag wat zijn plannen waren voor de rest van de dag en of hij mij, wanneer hij klaar was, op zou kunnen halen bij de supermarkt. Ik kreeg direct bericht van hem terug dat hij mij op zou halen én dat ik ’s avonds mee uit eten kon. Leuk! Dominic haalde mij op met zijn gigantische truck en er viel een enorme stress van mijn schouders. Hij is echt een heel relaxte, toffe gozer. We zijn naar huis gereden en hebben toen vier uur lang op de bank zitten praten over het bedrijf en over hoe het hier is. Toen zijn we met Zac, een collega van Dakota Ridge Builders, uit eten geweest in een pub in Gibsons.

De pub waar we uit eten gingen was niet zomaar een pub. Het was écht een soort van wilde westen pub, waar je lekker kan eten, maar ook gewoon simpel een drankje kan drinken. Binnenin is alles van hout en ze draaien er countrymuziek. Er stonden vier pooltafels en er hingen heel veel televisies waar iedereen ijshockey op zat te kijken. Ik keek mijn ogen uit! De kipburger die ik had besteld was bijna net zo groot als mijn bord. Na het eten kwamen de twee jongens uit Gibsons nog een drankje met ons doen en daarna hebben we de hele avond gepoold, om vervolgens rond 01.00 uur naar huis te rijden.

Die nacht heb ik heel goed geslapen en na het ontbijt vroeg Dominic mij of ik mee wilde gaan hiken, maar eerst moesten we dan off-road met zijn truck. Nou, mijn antwoord was natuurlijk JA! Dominic’s truck heeft 4×4, dus hij kon zonder enig probleem over alle moeilijke wegen heen. Na de geasfalteerde weg, reden we alleen nog maar op wegen met grote stenen en grof grind. Smalle wegen en alleen maar bomen om ons heen. Op het laatste stuk zagen we herten en een eland en zelfs een LYNX! Later parkeerden we de auto om vervolgens twee uur lang te hiken. Hierna zijn we naar Gibsons gereden en hebben we heel de avond ge-BBQ’d en gevoetbald. Wat een goeie, grote stukken vlees hebben ze hier!

Zondagochtend werd er in de app-groep gevraagd wie er allemaal mee wilde naar het meer met een aantal kano’s en een BBQ.  Ook dat wilde ik natuurlijk wel! Toen Sheilo, Alex en Adrian (ook een nieuwe, Zwitserse gast die net was aangekomen) bij Dominic en mij, legden we onze kano op de truck en zijn we het bos in gereden. Ook deze keer weer een off-road waar je met een normale auto écht niet overheen kunt rijden. Het meer was ongelooflijk mooi! Ik had in Nederland natuurlijk wel filmpjes gezien van de Canadese natuur, maar om het in het echt te zien was zo bijzonder! Sheilo maakte toen het kampvuur aan, de rest pakte een biertje en ik dook gelijk de kano in. Na nog geen vijf minuten in de kano was ik helemaal alleen en hoorde alleen de natuur en de dieren. Geen vliegtuigen, auto’s of mensen; precies hiervoor ben ik naar Canada gekomen! Enorme uilen met muizen in hun snavel vlogen over mij heen, vissen sprongen naast mij uit het water en bevers zwommen langs mij heen om het meer over te steken. Een heel bijzonder moment! Na de kanotocht hebben we ge-BBQ’d en over van alles gepraat. Iedereen heeft hier zijn eigen verhaal en eigen avonturen, ik vond het heel leuk om aan te horen wat zij al allemaal hebben meegemaakt in hun leven. Zo met z’n allen bij elkaar zijn we eigenlijk heel verschillend, maar toch ook weer zo hetzelfde…

Upcoming: de ontmoeting met alle andere jongens, papieren tekenen voor het werk en mijn werkkleding, mijn allereerste werkweek, op stap met de boys en mijn droom wordt werkelijkheid…….

5 gedachten over “Slapen mét mijn werkgevers, off-road met de truck & mijn eerste echte lynx!”

1. Wow Koen….wat ontzettend geweldig. Vooral die kanotocht. Dan ben je toch gelijk alle stress kwijt. Succes met je eerste werkweek. Xxx

2. Koen! Wat spannend allemaal zeg! Ik kijk uit naar de volgende verhalen… ik vind het heerlijk om zo op afstand het ook “mee te maken”! Heel veel plezier verder