Vliegende mountainbikes, ijskoude gletsjermeren en nieuwe hike gear

Op zaterdag zijn we in Vancouver geweest en hebben we de winkel Atmosphere, bij Park Royal, bezocht. Omdat ik de afgelopen weken heel veel heb gehiked en er daardoor toch wel achter ben gekomen dat ‘goede spullen’ enorm veel verschil maken, kon ik niet wachten om deze winkel te bezoeken. Veel mensen hebben tijdens het hiken bijvoorbeeld een box met allemaal spulletjes voor ‘in nood’ bij hun. Dit wil ik ook, want de noodboxjes zijn al een aantal keer goed van pas gekomen. Daarnaast moeten de spullen die je bij je hebt ook zo licht mogelijk zijn – elke kilo extra op je rug doet er nu eenmaal toe wanneer je aan het lopen bent. Ik heb een matras, slaapzak, kookspulletjes, klein handdoekje, hiking sticks, sokken én spulletjes voor mijn eigen noodboxje gekocht. Allemaal spullen die mij zeker goed zullen helpen tijdens mijn volgende wandelingen!

Na het winkelen zijn we naar Whistler (in 2010 vonden hier de Olympische spelen plaats) gereden, omdat daar (ja, daar komt ‘ie…) een heus mountainbike-weekend aan de gang was. Alle boys waren daar al en wij kwamen wat later aan. Speciaal voor dit evenement was er een parcour aangelegd en het was bomvol met mensen. We liepen door de mensenmassa heen omhoog en hadden het allerbeste uitzicht over het hele parcour! Het was heel tof om te zien en de deelnemers deden allemaal gigantische jumps en tricks om uiteindelijk heelhuids bij de finish aan te komen. Nu kan ik wel aardig leuk mountainbiken, maar dit was toch wel next level, hoor! Die avond was het groot feest. De jongens besloten naar huis te gaan, maar Zee en ik sliepen in onze tentjes ergens net buiten de stad. We keken onze ogen uit op het feest, wát een mensen, zoveel jongeren en ook vechtpartijen, kotsende mensen en zelfs naakte vrouwen. Nou, dat heb je bij ons aan de Sunshine Coast echt allemaal niet!

Rond 01.00 uur reden we naar de camping en was het tijd om een aantal van mijn nieuwe spullen te testen. De volgende morgen werd ik heerlijk uitgeslapen wakker op mijn matrasje en was heel blij met de spullen! Na het ontbijt besloten we een hike te doen (Sea to summit walk), alleen was er een klein obstakel: in de zomer zijn er zoveel bosbranden in British Columbia, waardoor er zoveel rook aanwezig is in de lucht, waardoor je ongeveer 10 sigaretten per dag inademt. Het kan helemaal grijs en donker van de rook zijn, zonder dat je de zon ziet, terwijl er dan een strakblauwe lucht is! Het was een heel zware hike. Door de aanwezige rook hadden we last van een tekort aan zuurstof, waardoor we de gehele toch moesten gapen. Ik merkte dat ik niet kon stoppen met gapen en de geur van vuur sprong mijn neusgaten in. Dit was niet oké en uiteindelijk keerden we dan ook om, weer terug naar beneden en terug naar de auto’s. Dit was wel even genoeg voor het weekend!

Het weekend daarop heb ik echt één van mijn mooiste hikes ooit gelopen – een zware met een elevation van 1900 meter, waar we alleen maar omhoog liepen. We liepen de berg Edgemont Lake in Whistler op (ongeveer 8 kilometer omhoog om bij onze eerste slaapplek aan te komen). Mijn backpack zat goed vol, lees: ongeveer 17 kilo, maar de hike was prachtig met waanzinnige bergen. Het laatste gedeelte moesten we klimmen met een touw en ook over stenen heen, om uiteindelijk op de top uit te komen waar een gigantisch meer lag met uitzicht op twee enorme gletsjers. Het begon al donker te worden, dus zochten we een mooie plek om onze tenten neer te zetten. Het was afschuwelijk koud, dus we trokken onze warmste kleding aan, aten wat warme rijst en zijn toen snel onze slaapzakken ingekropen.

Wakker worden op de berg, met een stralend zonnetje op je kop en een prachtig uitzicht wanneer je, je tent openritst – volgens mij kan je de dag niet beter beginnen! We hebben daar heerlijk ontbeten en zijn daarna naar de gletsjer gelopen via een prachtige route. Eenmaal daar aangekomen bleek er nóg een meer te zijn en konden we zelfs óp de gletsjer lopen en er ook onder staan. Het ijs was blauw en helder en eenmaal op de terugweg besloot ik in het gletsjermeer te duiken. Dat was KOUDDDDDD! Na het zwemmen trok ik snel mijn warme kleding weer aan en we liepen verder richting de bewoonde wereld. ’s Avonds kampeerden we in de wildernis ergens langs een weg in het bos – de volgende dag stond er een hike van 20 kilometer op de planning!

De Skywalk Lake hike staat bekend om de vele bloemen en het groet dat je ziet tijdens de wandeling. We liepen door het bos en passeerden veel mooie meren. Halverwege de hike bleven we omhooglopen en kruisten we open vlaktes, om uiteindelijk over rotsen heen te klimmen en onderweg een prachtig uitzicht te hebben. Na een hike van vijf uur kwamen we eindelijk bij de gletsjer aan en moesten we naar beneden lopen voor het gletsjermeer en de enorme sneeuwophoping. Het was gigantisch! Grote gaten en tunnels waar we in konden staan en ook was er een enorme waterval van tientallen meters hoog.

Op de terugweg kwamen we in een enorm dal met een prachtig uitzicht en er waren allemaal kleine bruggetjes gemaakt over de verschillende riviertjes heen. Heel mooi! Op de terugweg was het véél kouder dan op de heenweg en het laatste uurtje hadden we zelfs wat regen. Toch vonden we dat niet zo erg, want na al die hitte kan een beetje kou en regen echt geen kwaad! Veel mensen denken dat hiken heel eentonig is, maar ik kan uit ervaring zeggen dat iedere hike iets speciaals en magisch heeft door de verschillende omgevingen en uitzichten. Na de intensieve hike deden mijn benen het gelukkig nog en zijn we als een speer naar Horseshoebay gereden om de boot te halen en weer naar huis te gaan. Wát een avontuur weer!

In mijn volgende blog: een trip naar de USA, hiken in Nord Vancouver, eindelijk het gereedschap gekocht wat ik al jaren zocht én mijn grote verrassing!

Een gedachte over “Vliegende mountainbikes, ijskoude gletsjermeren en nieuwe hike gear”